Digital dannelse egne notater

Hvad – er digital dannelse
Kompetencer = Literacy          Almene evner til at læse, skrive og forstå
Dannelse = Bildung         Udvikling gennem livet i relation til sociale processer også individuelt med sine omgivelser.

UNESCO model      

Kompetencer
                                                                                                                 Dannelse





                                                              MIL = Media Information Litera
Evnen, adgang til at forstår forskellige medier, dets indhold og det de kommunikerer
At kunne anvende og analyserer, hvordan de fungere i forskellige sammenhæng (etisk brug)
Kunne udtrykke sig ved brug af forskellige medier samt evaluerer bredt.

Kirsten Drothers fortolkning:
Dannelse: evnen til at forstå sig selv og anvende ved at udtrykke sig og forholde sig til sociale og kulturelle sammenhænge
Kompetencer: evnen til at løse konkrete opgaver




Skabe og evaluere


Analysere

Forstå fx åbne en PC


Digital dannelse videofilm 2-5


STIL`s definition
At kunne udfolde sig og begå sig, i det digitale samfund på en forsvarlig måde både etisk og socialt.
I dannelsesprocessen udvikle sig med viden, færdigheder, hvor igennem vi aktivt former børn og unger til aktive borger i det digitale samfund
Paulsen og Tække
Hvis eleverne skal være med til at transformere det digitale samfund i en god retning, har man tiltro til at det kan fremmes pædagogisk ved at justering hvorpå man kultivere evnen til at lære samt ved justering af dannelsesidealer der lægges for de enkelte stående læringsmål.
 Har vi et behov i EUD for digital dannelse?
Det kræves i samfundet og i EUD reformen.
Som alt andet kræver det, at underviserne er klædt på til det ikke kun overfladisk.
Vi kan godt eksperimentere med elever i højre eller mindre grad, men det kan går ud over læringsmålet og hvad bliver underviseren bedømt på.

Hvorfor digital kommunikation (Web 2.0 eller det sociale web)
Kirsten Drother
”Det er måden vi i dag skaber og deler viden, er sammen på og en måde vi skaber samfund på.”

Dannelse: evnen til at forstå sig selv og anvende ved at udtrykke sig og forholde sig til sociale og kulturelle sammenhænge
Kompetencer: evnen til at løse konkrete opgaver





Skabe og evaluere

Analysere

Forstå fx åbne en PC




Digital dannelse videofilm 2-5


De fire K`er (B Holm Sørensen og K Levinsen)
Kreativitet og innovation
Kritisk tænkning og problemløsning
Kommunikation
Kollaboration = samarbejde


EUD baggrund for it
Øge elevernes muligheder for at lære, viden – færdigheder om it og heri gennem differentier.
Øge lærens muligheder for at hæve kvaliteten og differentier.
Øge skolen mulighed for at skabe bedre sammenhæng mellem skole og praktik (lærer- elev- eller praktikstyret)
Bedre ressources anvendelsen.
Skolen skal hjælpe eleven med, at medier med omtanke, lærer nye komplekse mediesituationer hvor meget forstyrres og kræves, opbygge kulture og skab netværk, at gennemskue medier i forhold til samfundet, kunne udtrykke sig kreativt på tværs af medier og platforme, at bruge nye netværksmuligheder til gode former for fællesskaber og sammen vær.
Hvorfor fordi samfundet og verden bevæger sig i den retning.
Men den sociale dimension, hvor vi er sammen fysisk forsvinder (ensomhed, fremmedgørelse, håbløshed)
Hvordan kan vi
Kreativitet og innovation: udfordring sammenhæng skole -praktik
Hvordan kan vi arbejde med digitale medier i undervisningen, elever kan filme – beskrive og have mulighed for at kunne bruge det i praktikken, udvikle apps
Kollaboration: udfordring ejerskab og motivation i undervisning
Hvordan i stedet for at læse, tage billeder og beskrive dem ved konkrete emne, lægge dem på en valgt platform og lade eleverne kommentere på hinandens oplæg.
Kommunikation: udfordring vidensdeling i forbindelses deres processerne
Hvordan kan man videns dele, det kan evt. ske via padlet, hvor alle elevene uploader deres processer.
Kritisk tænkning og problemløsning: udfordring uro og manglende motivation
Hvordan optage video af de processer eleven skulle kunne på de enkelte værktøjer med QR-koder, så underviseren og eleverne bedre kunne hjælpe hinanden. Da det skabte uro og manglende motivation hos eleverne at de ikke kunne huske opgaven og instruktionen.
Digital dannelse videofilm 2-5


Det er altid godt med elev indflydelse og deltagelse, men her skal vi som underviser også være klædt på/ eller måske lærer af eleverne.
Afsluttende opgave på video 3-5
Overskrift til bloggen: Samfund og dannelse
1.      Definere digital dannelse i EUD, hvad og hvorfor
I EUD reformen, er målet at digitale undervisning skal være en større del af EUD, det vil sige at som skole skal vi være med til at give eleven digital dannelse, i forhold til lærer nye komplekse mediesituationer hvor meget forstyrres og kræves, opbygge kulture og skab netværk, at gennemskue medier i forhold til samfundet, kunne udtrykke sig kreativt på tværs af medier og platforme, at bruge nye netværksmuligheder til gode former for fællesskaber og sammen vær og gode selvstændige samfunds borger.

2.      Beskriv udfordringer med at skabe betingelser for digital dannelse i EUD
Tid-tid-tid og tid til at underviserne får nye kompetencer og vidensdeling, tid til at følge udviklingen af nye tiltag.

UVM:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Digital dannelse

Dag 5 Digital dannelse til myndighed og demokrati

Kilde: I artiklen, (Digital) dannelse til myndighed og demokrati, fra UP nr 2//20018 af Mads Vestergaard og Michael Hedegaard Hansen, fremhæ...